Wat eet je wel en wat niet?

Kort samengevat: eet zo weinig mogelijk koolhydraten en wees matig met de eiwitten!

  • vlees (rund, varken, lam, gevogelte, enz.)
  • vis en zeevruchten (bij voorkeur vette vis zoals zalm, haring en makreel)
  • eieren
  • groenten
  • geen fruit (enkel bessen, matig, zoals blauwe bessen)
  • citroen
  • limoen
  • avocado
  • olijven
  • kokosnoot
  • noten (geen cashew en pistache)
  • amandelmeel
  • kokosmeel
  • zaden en pitten
  • kaas
  • Griekse yoghurt
  • roomkaas
  • room
  • amandelmelk
  • kokosmelk (géén kokoswater!)
  • notenboters (suikervrij!)
  • koffie (zonder melk en suiker!)
  • thee (zonder melk en suiker!)
  • erythritol
  • monk fruit
  • pasta (wit en volkoren)
  • brood (wit en volkoren)
  • rijst (wit en bruin)
  • couscous
  • quinoa
  • peulvruchten
  • fruit
  • aardappelen
  • zetmeelrijke groeten zoals bv. witte bonen
  • ontbijtgranen (havermout, boekweit, gerst, cornflakes, muesli, ...)
  • granola
  • chips
  • beschuiten
  • cake, koeken, taart, snoep, ijs, frisdrank, ... (ook geen light of Zero varianten!)
  • melk
  • suiker (ook geen (bio) honing, ahornsiroop, kokosbloemsuiker)
  • zoetstof zoals aspartaam, Tagatesse enz.

Wanneer het kan kies dan bij voorkeur zoveel mogelijk voor biologische producten. Bij vlees (en ook bv. roomboter) kies je het best voor dieren die grasgevoederd zijn geweest. Deze hebben veel meer vitaminen in hun vetten opgeslagen en veel minder schadelijke stoffen (schadelijke stoffen worden vnl. opgeslagen in de vetten).

Appelcider azijn

Appelciderazijn heeft ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Door het azijnzuur brengt het de pH-waarde in je lichaam in balans. Een kleine aanpassing in je pH maakt een wereld van verschil in je lichaam.

Je bloedsuikerspiegel daalt.
De spieren nemen beter glucose op en daardoor werkt appelciderazijn mee aan het omkeren van insulineresistentie.
Het vermindert buikvet.
Het zorgt voor een betere opname van mineralen zoals calcium en kalium, dat maakt dat gewrichtsklachten zoals bij bv. artritis verminderen.
Het spoelt afval van eiwitten uit je lichaam.
Het stimuleert de spijsverteringsenzymen.
Het helpt tegen brandend maagzuur.
Het helpt bij spierkramp,
hoge bloeddruk
en is goed voor je immuunsysteem!

Aanbevolen hoeveelheid? Eén eetlepel 2x per dag in een glas water voor de maaltijd (steeds verdunnen!).
Let erop dat je troebele, ongepasteuriseerde azijn gebruikt mét de "azijnmoeder" ("The Mother").



Electrolyten en roze Himalayazout

Je mineralen en zouten op peil houden is van groot belang bij een ketogeen dieet.
Koolhydraten houden namelijk vocht vast, en in dit vocht zitten mineralen en zouten, deze spoelen de eerste dagen en weken allemaal je lichaam uit.
Het is dan ook van groot belang dat je deze aanvult. Liefst met een electrolyten poeder. 
Wanneer je kookt gebruik dan kwalitatief zout zoals roze Himalaya zout en Keltisch zeezout, deze bevatten namelijk niet enkel zout maar ook mineralen. In klassiek standaard tafelzout zitten deze niet in, je lichaam gaat dan de mineralen onttrekken aan je lichaam dus door gewoon tafelzout te eten verlies je mineralen!

De voordelen van een ketogeen eetpatroon?

Een ketogeen dieet zorgt voor verbluffende resultaten op de weegschaal. Maar dat is slechts een tipje van de sluier. Je energiepeil stijgt enorm, je bent helderder in je hoofd, je eventuele beschadigde metabolisme herstelt, je hormonen komen in balans. Daarnaast zou het beschermen tegen kanker en hart-en vaatziekten, diabetes en andere ouderdomsziekten zoals Parkinson, dementie enz. Ook verbetert het de klachten bij veel auto-immuunziekten. Meer en meer lees ik in de literatuur dat men ervan uit begint te gaan dat ketose onze natuurlijke staat was, en het verbranden van glucose eerder uitzonderlijk (een baby wordt geboren in een staat van ketose). Er is namelijk veel minder suiker te vinden in de natuur dan vet. Op vet kan ons lichaam veel langer voort. Geïntrigeerd? Hier vind je tips en tricks: hoe begin ik?