Vetten eten, even aanpassen!

Zeker omdat we al decennialang te horen krijgen dat je met het eten van vetten net moet oppassen, dat het slecht is voor de cholesterol en hart- en vaatziekten veroorzaakt. En dat je er dik van wordt!
Vooral verzadigde en dierlijke vetten kregen het zwaar te verduren: room, boter, kaas, vet vlees, meer dan 1-2 eieren per week enz. wordt tot op vandaag nog steeds afgeraden.

De "anti-vet-beweging" startte rond 1958. Nadat president Eisenhower een hartinfarct kreeg, werd er een grote studie gedaan naar de oorzaak van hart- en vaatziekten. Deze studie, uitgevoerd door Ancel Keys, een Amerikaanse wetenschapper, had als uitkomst dat in landen waar veel (verzadigd) vet gegeten werd meer hart- en vaatziekten voor kwamen.
Het is zijn beroemde "7-Landen Studie". Hij heeft er echter 22 onderzocht, maar er waren er maar 7 van de 22 die zijn hypothese ondersteunden, de andere landen werden uiteindelijk geschrapt. Het onderzoek stond toen dus eigenlijk al op wankele voeten. In de originele versie stond naar verluidt wel dat er in de landen met veel hart- en vaatziekten ook veel geraffineerde koolhydraten werden gegeten, maar dat werd later ook geschrapt.

Jammer genoeg zijn alle voedingsadviezen van de laatste 60 jaar gestoeld op deze studie. Het zou één van de meest schadelijke studies worden voor de volksgezondheid ooit. Ancel Keys heeft naar verluidt zelfs het onderzoek nog willen herroepen en nuanceren maar het idee dat vetten slecht zijn was toen al te wijdverspreid en opgepikt door de voedingsindustrie en de Amerikaanse overheid. Zelf gooide hij nadien heel zijn voedingspatroon om en ging hij wonen in het intussen wereldberoemde dorpje Pioppi in Zuid-Italië (naar het gelijknamige dieet) waar hij ook stierf, hij werd 101 met een koolhydraatarm dieet.

Massaal werd vet geschrapt uit onze voeding, vooral verzadigd vet. De industrie produceert, tot op de dag van vandaag, massaal magere/light producten, margarines, halvarines enz. Om deze producten toch nog lekker te maken doorstaat het een hoop chemische processen, wordt er extra suiker aan toegevoegd, geharde plantaardige vetten (ook wel gekend als transvetten), enz.

Spek met eieren ’s morgens werd vervangen door een kom cornflakes (al dan niet nog extra gesuikerd), een met vet doorregen stuk vlees werd vervangen door mager vlees, en om het vullende effect van vet te vervangen at men enkele extra scheppen koolhydraten.

Nooit waren mensen meer op dieet dan de laatste decennia, nooit at men zo weinig vet, en nooit waren er meer hart– en vaatziekten en overgewicht dan de laatste decennia...

Intussen komt men hier meer en meer op terug. Er zijn al tal van onderzoeken en studies verschenen die geen verband kunnen aantonen tussen verzadigde vetten en hart- en vaatziekten. Industriële transvetten en geraffineerde koolhydraten en fructose zouden de boosdoeners zijn. Wat bleek ook: het maakte voor het risico op hart- en vaatziekten niet uit of je vet of koolhydraten at maar wel WELK vet en koolhydraten men at: bij personen die de bewerkte vetten en koolhydraten in bewerkte producten aten steeg het risico wel! Bij de proefpersonen die verzadigd vet uit onbewerkt voedsel aten NIET.
Toch lijkt de ‘pro-vet’ beweging erg traag op gang te komen. Dat olijfolie gezond is wil men nu al wel aannemen. Maar dat verzadigde of dierlijke vetten niet ongezond zijn… dat gaat voor velen nog te ver. Dat komt nog wel, stap voor stap...

7 redenen om toch verzadigd vet te eten:

1. LDL-cholesterol. Deze staat bekend als de ‘slechte’ cholesterol. Het is echter iets genuanceerder dan dat: LDL bestaat uit 2 types, kleinere deeltjes (niet zo goed), en "fluffy" grotere deeltjes (die zouden net wel goed zijn). Verzadigd vet bevat de fluffy LDL.
2. HDL-cholesterol. De ‘goede’ cholesterol wordt verhoogd door verzadigd vet. Dat willen we ook!
3. Verzadigd vet veroorzaakt geen hartziekten. Er zijn inmiddels al talloze studies en onderzoeken gedaan naar het verband tussen verzadigd vet eten en hart-en vaatziekten. Er is geen enkel aantoonbaar verband gevonden tot op de dag van vandaag.
4. Verzadigd vet verlaagt de kans op een beroerte.
5. Verzadigde vetten zijn beter bestand tegen verhitting, andere vetten oxideren en worden giftig bij hoge temperaturen (daarom is bv. ossenwit net beter om te frituren dan de meeste plantaardige oliën)
6. Verzadigde vetten zijn voedzaam. Ze bevatten de in vetoplosbare vitaminen A, D, E en K (let wel: dierlijk verzadigd vet van goede kwaliteit zoals grasgevoederd rundsvlees)
7. Verzadigd vet helpt bij afvallen. Het is verzadigend waardoor je minder honger hebt en minder nood hebt aan geraffineerde koolhydraten.

Ghee easy, heerlijk goed vet!

Ghee is een botervet.
Ontdaan van alle eiwitten, water en onzuiverheden.
Ghee is neutraal van geur en smaak en perfect om te bakken en braden.
Het wordt allerlei gezondheidsvoordelen toegeschreven. Het zou cholesterolverlagend werken en zuiverend.
Ghee past perfect in élk dieet, maar zeker in een dieet hoog aan vetten waar de kwaliteit van het vet heel belangrijk is

KOOP NU
puurketo ghee easy