Periodiek vasten (IF - Intermittent Fasting)

Hoe vaak en wanneer we eten heeft een impact op onze gezondheid en op ons gewicht, en is daardoor onlosmakelijk verbonden met een ketogene levensstijl.

Eén van de pijlers van een ketogeen voedingspatroon is namelijk: de bloedsuikerspiegel laag houden en daarbij de insulineproductie reduceren.

Zoals zovelen was ik er in de loop van de jaren van overtuigd geraakt dat je best de dag begint met een goed ontbijt. Kwestie van direct je metabolisme in gang te zetten toch?
Na een stevig ontbijt eet je best om de 3 uur iets, om je motor in gang te houden. Dit komt neer op 5 à 6 voedingsmomenten per dag.

Helaas, deze wijdverspreide aanname blijkt toch niet te kloppen. Misschien ook niet zo onlogisch: wanneer je jezelf voorhoudt dat de mens het gros van zijn bestaan op aarde een jager-verzamelaar was lijkt het nogal absurd dat deze mens elke 3 uur iets zou moeten eten, niet? Men was waarschijnlijk vooral bezig dit eten te verzamelen om het dan ’s avonds te consumeren. Wanneer deze "oermens" na 4 uur niet eten een appelflauwte zou krijgen, zou dat nogal nefast geweest zijn voor het voortbestaan van de mens als soort...

Periodiek vasten en zeker verlengd vasten heeft enorme voordelen voor onze gezondheid, op onze lichaamseigen eigenschap om ons lichaam te herstellen (autofagie), en onze veroudering. Opnieuw een reden om aan te nemen dat ons lichaam het dus nodig heeft om periodes van schaarste te kennen.

Wat maakte bij aanvang vasten voor mij interessant? Uiteraard het aspect ‘gewichtsverlies’.
Even heel kort en simpel uitgelegd: bij periodiek vasten ligt de focus niet op calorieën beperken. Het is het wanneer en hoe vaak je eet dat hierbij van belang is. Met vasten heb je invloed op twee belangrijke hormonen:

1. Het groeihormoon. Dat is een vet-verbrandend hormoon dat tegelijk helpt bij de spieropbouw. Vasten helpt dit groeihormoongehalte te doen stijgen.

2. Insuline
. Het gehalte van dit hormoon stijgt ELKE keer wanneer je iets eet, dus niet alleen bij koolhydraten en suikers, maar ALTIJD bij elk eetmoment. Insuline zorgt voor vetopslag. Wanneer er insuline aanwezig is, is het onmogelijk om vet te verbranden, het is nl. een heel dominant hormoon dat het groeihormoon afremt. Dus door langere periodes niet te eten kan je lichaam vet verbranden. Met dit in het achterhoofd begrijp je dat wanneer je 5 tot 6 keer per dag eet, vet verbranden veel moeilijker wordt.

Hoe ga je te werk?

Dat is afhankelijk van je huidige eetpatroon. Wanneer je momenteel aan 5 à 6 eetmomenten per dag zit, bouw je best eerst af naar 3 eetmomenten. Verhoog hierbij je vetten in deze maaltijden. Vetarm/light is nefast, je zult honger hebben. Uiteraard raad ik aan om een ketogeen of koolhydraatarm eetpatroon te volgen want hierbij zal je veel minder honger hebben en je bloedsuikerspiegel stabieler houden.
Wanneer je aan 3 maaltijden zit, kun je deze gaan verschuiven. Je eet later je ontbijt, tot je aan een eetraam van 8 uur per dag zit. Dit wil zeggen dat je 16 uur van de 24 niet eet en in de 8 uur waarin je wel eet, je 3 maaltijden eet. De meeste mensen die ketogeen eten volgen een dagelijks patroon van 16:8 met 2 maaltijden. Wanneer dit vlot gaat, kan je opbouwen tot 24 uur vasten. Dit wordt ‘OMAD’ genoemd ("one meal a day"). Daarna kan je je vastenperiodes verhogen naar 36 uur, 48 uur, 72 uur enz.
Uiteraard doe je dat niet dagelijks. Zelf doe ik dagelijks 16:8, en maandelijks bouw ik een langere periode in van 24, 36 of 48 uur. Wat je zeker niet mag vergeten wanneer je verlengd gaat vasten zijn je zouten en mineralen. Neem zeker electrolyten bij. Deze verlies je snel en wanneer deze mineralen en zouten te laag staan ga je je heel slap voelen, gaat je bloeddruk zakken enz. (ik spreek helaas uit ervaring, dit vergeet je maar 1 keer, geloof me).

Autofagie: wat is dat?

In de jaren '90 werd dit mechanisme van ons lichaam (en alle planten en dieren) ontrafeld door Yoshinori Ohsumi (hij won daarvoor de Nobelprijs). De letterlijke betekenis van autofagie is ‘zichzelf eten’.
Ons lichaam gaat celonderdelen en celeiwitten afstoten en deze worden naar de lysosomen gevoerd, dit zijn de recyclagevaten van onze cellen. Om een lang (en ingewikkeld) verhaal kort te maken worden deze celonderdelen gerecycleerd tot bouwstoffen voor nieuwe cellen. Dit gebeurt dus enkel wanneer de cellen een langere periode geen voedsel krijgen. Op deze manier gaat ons lichaam zelf zieke en verouderde cellen opruimen. Dit komt ons immuunsysteem enorm ten goede, onze rimpels en slappe huid worden ‘opgegeten’.
De kansen op Parkinson, Alzheimer, dementie en zelfs kanker zouden hierdoor serieus verminderen.


Bulletproof koffie of thee

Vasten en Bulletproof koffie of thee. Dit is een koffie of thee met vet, meerbepaald met MCT-olie en/of grasboter in de blender. De ene bron zegt dat het je vasten een duwtje in de rug geeft, de andere bron zegt dat het je vasten breekt. Wat er ook van zij, omdat het niets anders dan vet bevat geeft het je lichaam een duidelijk signaal dat het vet moet verbranden. Doordat het enkel vet bevat zal je insuline maar een piepklein beetje naar boven gaan. Mijn persoonlijke visie op de bulletproof drankjes is dat het je in gang zet wanneer je het vasten niet gewend bent. Je drinkt als ontbijt deze vetbom en je kan moeiteloos verder tot 13u. Ik heb dan ook de eerste 6 maanden van mijn ketogene levensstijl deze drank genuttigd ’s morgens. Het is een geweldig hulpmiddel om in keto te geraken, om erin te blijven en om het vasten initieel te ondersteunen. Eens fat-adapted zal je het minder nodig hebben om het vasten vol te houden. Nu drink ik het tussendoor wanneer ik hongerig thuis kom maar weet dat ik nog een aantal uur geen tijd heb om te koken.

Heel veel succes gewenst bij het vasten!

Ghee Easy

  • Ghee is een botervet. Ontdaan van alle eiwitten, water en onzuiverheden. Ghee is neutraal van geur en smaak en perfect om te bakken en braden. Het wordt allerlei gezondheidsvoordelen toegeschreven. Het zou cholesterolverlagend werken en zuiverend. Ghee past perfect in élk dieet, maar zeker in een dieet hoog aan vetten waar de kwaliteit van het vet heel belangrijk is
  • Ghee is een Indische versie van geklaarde boter. Doordat het meeste vocht verdampt is kan je ghee lang bewaren, en dit gewoon op kamertemperatuur.
    Wanneer je met gewone roomboter bakt zal je merken dat die sneller aanbrandt, dit komt door de eiwitten in de boter. Bij ghee zijn deze niet meer aanwezig. Dat maakt dat ghee zelfs kan gebruikt worden voor/door mensen met een lactose intolerantie.
KOOP NU

Ons MCT-poeder

Oftewel middellange keten vetzuren.
MCT-poeder zorgt ervoor dat je meer ketonen aanmaakt. Deze olie (hier in poedervorm) gaat snel naar de lever en is daardoor ook makkelijker te verteren voor mensen met spijsverteringsproblemen. 
Perfect voor je Bulletproof koffie of thee, voor over een salade enz.
De olie is neutraal van smaak en kan verhit worden.

KOOP NU