Keto versus calorieën tellen

Dé populairste en oudste methode om gewicht te verliezen is toch wel het tellen van calorieën.

Bij de meeste jonge mensen werkt dit prima, hun metabolisme is nog in een redelijke conditie, de hormonen staan goed, er is nog geen sprake van insulineresistentie*.

Met ouder worden, en ironisch genoeg ook door vaak en/of lang een caloriebeperkend dieet te volgen gaat het met deze factoren bergaf.
Plotseling krijg je dus een lichaam dat de kilo’s niet meer of veel moeizamer wil lossen. Erger nog, ook al eet je nog zo weinig, je komt toch nog bij.

Ons lichaam is een heel complexe machine, en zeker met ouder worden zullen velen al gemerkt hebben dat het simpele principe van "calorie in – calorie uit" toch niet (meer) waterdicht is.
Hoe komt dit? Ons lichaam reageert op de ene calorie anders dan op de andere. Bij het eten van proteïnen en koolhydraten maakt ons lichaam hormonen aan, bij het eten van vet blijft ons lichaam daarin neutraal. En het is net het hormoon insuline dat voor vetopslag zorgt, dus bizar genoeg sla je geen vet op door vet te eten, maar wel bij het eten van koolhydraten en bij een teveel aan proteïnen.

Wanneer je puur naar de calorieën per gram kijkt dan bevat vet meer dan dubbel zoveel calorieën als koolhydraten en proteïnen. Logisch dan ook dat deze serieus worden geschrapt in het standaarddieet. Dat maakt een "klassiek" dieet vaak extra moeilijk want juist vetten maken je eten smaakvol en vullend. Om toch een verzadigd gevoel te krijgen, eet je meer koolhydraten, dewelke op hun beurt zorgen voor een insulinepiek (en dus honger nadien). Ook voegt men aan magere/light voedingsmiddelen extra suikers toe om ze toch lekker te maken, en opnieuw zal je insuline hierdoor extra pieken.

Een extra complicerende factor bij dit soort caloriebeperkende diëten, is dat ze stoelen op doorzettingsvermogen en wilskracht. Uiteraard hebben we dat allemaal in meerdere of mindere mate, maar dit is een heel wispelturige factor. Bovendien scheelt het enorm wanneer je slechts 5 kilo moet vermageren ten opzichte van 30, 40 of meer. Het gaat dan namelijk over een proces van 1 à 2 jaar, en eerlijk, wie beschikt er over zoveel wilskracht?!

Je vecht tegen de zin in al dat lekkers en je vecht vaak tegen de honger. Daardoor zal je geneigd zijn 5 à 6 keer per dag iets kleins te eten. Dit doet je insuline telkens stijgen en opnieuw wordt het weer moeilijker voor je lichaam om vet te verliezen. In feite is het bewonderenswaardig als je dit maanden kan volhouden. Maar op een zeker moment breek je, en dan is het vaak "alle remmen los". En om je daarna te herpakken, heb je wat tijd nodig. In deze periode kom je vliegensvlug weer aan want je metabolisme is er door een caloriebeperkend dieet niet op verbeterd!

Dus waarom is keto nu zo een succes?

Omdat je enkel een 4 tot 8-tal weken wilskracht nodig hebt. Daarna vallen de cravings weg, de honger verdwijnt en een nieuwe levensstijl begint. En omdat vet je metabolisme versnelt, herstel je stelselmatig je verbranding. Je kan dan dus wel eens dat stukje taart eten zonder daarvoor de volgende dag afgestraft te worden op de weegschaal. Hoera!

*Insulineresistentie

Wat is insulineresistentie?
Insuline verlaagt de bloedsuikerspiegel door verschillende delen van je lichaam te bevoorraden met energie: eerst de lever en de spieren en wanneer deze voldaan zijn gaat het naar de vetcellen. Wanneer je koolhydraten eet gaat je bloedsuikerspiegel de hoogte in, te hoog is gevaarlijk dus je pancreas produceert insuline om die suikerspiegel te stabiliseren.

Bij het langdurig gebruik van een overdaad aan geraffineerde koolhydraten, moet de pancreas veel insuline produceren, wat tot gevolg heeft dat je cellen wat ‘doof’ worden voor de instructies. De cellen openen zich minder makkelijk om glucose op te nemen. Ze worden moe en hongerig maar 'horen' de insuline niet meer. Vergelijk het met roepen: wanneer je maar af en toe roept heeft dit effect op je omgeving, roep je constant dan hoort men dat al niet meer.

Wat doet je lichaam? Het gaat nog méér insuline produceren om hetzelfde effect te bekomen. Dit zorgt voor een verstoring van de hormoonbalans. En je komt terecht in een neerwaartse spiraal.

Symptomen van insulineresistentie:

hongeraanvallen tussen de maaltijden
vermoeidheid
slaperig na de maaltijd
acne
duizelig
wazig gevoel in het hoofd
leververvetting
buikvet (maar zeker ook slanke mensen kunnen insulineresistent zijn!)

Risico’s:

ontwikkeling van diabetes type 2 gelinkt aan verschillende kankers zoals
borstkanker, blaaskanker, prostaatkanker, …
cholesterol
verhoogde bloeddruk

Wat doe je eraan?

verminder je koolhydraten, zeker de geraffineerde
eet minder vaak 
bekijk periodiek vasten
sporten