Keto versus koolhydraatarm eten

Een koolhydraatarm dieet is een heel gezond dieet. Zeker wanneer dit betekent dat je voldoende gezonde vetten eet en de koolhydraten afkomstig zijn van gezonde koolhydraten zoals koolhydraatrijke groenten, zaden, fruit, … Een koolhydraatarm dieet is zoals de naam zegt wel nog steeds arm aan koolhydraten, ongeveer tussen de 50-150 gram per dag.

Wat is nu het verschil met een ketogeen dieet?

Keto is ook (heel) koolhydraatarm maar dan nog een stapje verder. Bij een ketogeen dieet liggen de koolhydraten nog wat lager namelijk meestal max. 20-30 gram per dag. Wanneer je meer eet zal je niet in ketose raken of blijven.

Het voordeel van ketose is voor velen dat men zo het natuurlijke hongergevoel terug voelt en daarbij ook het signaal wanneer je voldaan bent. De zin in zoetigheid valt weg enz. Eens men "fat-adapted" is en plots een onweerstaanbare drang naar zoet krijgt dan weet je dat je uit ketose bent.

Daar zit voor velen het addertje dan ook bij een koolhydraatarm dieet, het is zoeken waar je grens ligt, hoeveel koolhydraten je kan eten om toch je lichaam te blijven horen. Voor sommigen ligt die grens hoger dan voor anderen. Dat is dus zelf uitzoeken wat het beste bij jou en je gezin past. Of je daarbij in ketose bent maakt mijns inziens niet zoveel uit. 

Zie keto als een bootcamp voor je lichaam

Keto leert je lichaam om vet efficiënt te gaan omzetten in energie. Wanneer je lichaam dit vlot kan en je gewicht op peil is kan je lichaam vlot en automatisch gaan switchen tussen de 2 metabole staten (glucose- vs vetverbranding).

Eens op gewicht kan je dus wat meer gaan spelen met je koolhydraten.