Het ene vet is het andere niet!

Dat wordt al decennia gezegd. En dat klopt 100%, al hebben we het dan niet over verzadigde of onverzadigde vetten.

Er zijn nl. een aantal vetten waar we beter van afblijven:
de (industriële) transvetten en jawel, een heel aantal plantaardige oliën!

1. Industriële transvetten

Dit zijn onverzadigde, plantaardige en vloeibare vetten die door een chemisch proces worden omgezet in een hard vet. Het is goedkoop en wordt in de voedingsindustrie in erg veel producten verwerkt: koekjes, gebak, margarines, halvarines, snacks, snoep, koffieroom, kant en klaremaaltijden enz.
Industriële transvetten zijn erg ongezond en zorgen voor een groter risico op aderverkalking, diabetes, hart- en vaatziekten en een verhoogde kans op allergiën bij kinderen.

Plantaardige margarines of vloeibare om in te bakken zijn dus vaak geen verstandige/ideale keuze. Bak liever in ghee, kokosolie of MCT-olie. Om te smeren gebruik je beter roomboter, die zit nl. vol vitaminen.

Wetenschappelijke bronnen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20209147
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2351515/?tool=pubmed
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9149659

2. Zonnebloemolie, arachideolie, sojaolie, palmolie en koolzaadolie

Deze plantaardige oliën worden beter ook niet gebruikt.
Ze bevatten namelijk veel te veel omega-6. Een teveel aan omega-6 wordt in verband gebracht met chronische ontstekingen in het lichaam, deze kunnen leiden tot hart- en vaatziekten en auto-immuunziekten. De oliën zijn moeilijk te ontginnen, ze zijn niet zo makkelijk te persen zoals olijfolie of notenolie. Daardoor zijn de koud geperste oliën moeilijker te vinden en veel duurder (natuurvoedingswinkels). Diegene die we in de supermarkt vinden zijn ontgonnen door een uitgebreid chemisch proces. Dit omvat ook ontgeuren, bleken, verhitten, abstraheren met petroleum en ontwaxen met zuur. Door dit proces verandert de structuur van de olie en ontstaat er een teveel aan omega-6.

Verhouding omega-3 versus omega-6

Enkel bij een juiste balans tussen omega 3- en omega 6-vetzuren worden (chronische) ontstekingen voorkomen. De optimale verhouding is 1:1.
In het westerse voedingspatroon komen inmiddels verhoudingen voor van 1:16 tot 1:30 (in het voordeel van omega-6). 
Dit werkt ontstekingen in de hand die aan de basis liggen van veel Westerse ziekten. 

MCT olie C8 PuurKeto

MCT olie C8

  • Oftewel middellange keten vetzuren.
    MCT-olie zorgt ervoor dat je meer ketonen aanmaakt. Deze olie gaat snel naar de lever en is daardoor ook makkelijker te verteren voor mensen met spijsverteringsproblemen. 
    Perfect voor je Bulletproof koffie of thee, voor over een salade enz.
    De olie is neutraal van smaak.

    MCT olie is minder geschikt om te verhitten, gebruik daarvoor liever ghee
KOOP NU

Ghee Easy

Ghee is een botervet.
Ontdaan van alle eiwitten, water en onzuiverheden.
Ghee is neutraal van geur en smaak en perfect om te bakken en braden.
Het wordt allerlei gezondheidsvoordelen toegeschreven, het zou cholesterolverlagend werken en zuiverend.
Ghee past perfect in élk dieet, maar zeker in een dieet hoog aan vetten waar de kwaliteit van het vet heel belangrijk is

KOOP NU