Nieuws

Ziekte zetelt in de darm

De laatste tijd staat de darmgezondheid vaak in de belangstelling.
En terecht want die darmen van ons zijn ontzettend belangrijk. Zo belangrijk dat we in dit artikel willen toelichten hoe een slechte darmgezondheid onze hele gezondheid schaadt.
En waarom keto en koolhydraatarm eten an sich al een heel goed begin is om die darmen rust en herstel te bieden.




Onze darmen hebben samen met de lever een aantal erg belangrijke taken:


- Ze bepalen de opnamen en beschikbaarheid van voedingsstoffen
- Ze zijn erg belangrijk bij stressverwerking
- Onze darmen produceren een groot deel van de neurotransmitters
- Ze zijn verantwoordelijk voor de ontgifting van ons lichaam (in onze tijd een zware taak)
- Lever en darmen zorgen voor afbraak, omzetting én recyclering van hormonen

Wanneer je onze darmen helemaal zou platstrijken zou je een oppervlakte van een voetbalveld bereiken.
Dit enorm grote orgaan heeft een eigen zenuwstelsel en staat in constante communicatie met ons brein en het onderhoudt ons immuunsysteem.
Het grootste deel van de neurotransmitters (melatonine, serotonine, dopamine, enz.) bevindt zich in de darmen, slechts een klein deeltje in de hersenen.
Onze darmgezondheid bepaalt dus heel erg mee hoe we ons voelen, hoe onze stressbeleving is en ons gedrag.
Daardoor kan een veranderende bacteriehuishouding de communicatie van het zenuwstelsel van de darmen en je brein verstoren. Dit kan angsten, stressreacties en depressies teweeg brengen.

Onze darm is, net als de rest van ons spijsverteringskanaal, bedekt met een slijmvlies. Dit darmslijmvlies is de barrière tussen de buitenwereld (wat we in ons lichaam steken) en ons lichaam.
Wanneer er iets misgaat met de voedselvertering (dit kan door een tekort aan maagzuur, door teveel slechte darmbacteriën) gaan er ontstekingsreacties ontstaan.
Ons darmslijmvlies is erg gevoelig, door de ontstekingsreacties nemen we voedingsstoffen minder goed op en krijgen we tekorten.
Ons darmslijmvlies wordt dunner en kan niet meer die barrière zijn, en laat dus stoffen door naar de bloedbaan die daar niet horen. Dit gaat allergieën veroorzaken, laaggradige ontstekingen (vaak een oorzaak van hart- en vaatziekten, reumatische aandoeningen, ...) en op termijn kunnen dit auto-immuunziektes worden en zelfs kanker.
Zo hebben erg veel mensen vage klachten die eigenlijk terug te brengen zijn naar een beschadigd darmslijmvlies.

Onze lever stuurt gebruikte hormonen terug naar onze darmen om gerecycleerd te worden. Wanneer onze darmflora niet meer gezond is is onze darm hier niet toe in staat en zal in de plaats van de hormonen te recycleren deze uitscheiden. Dit heeft tekorten in onze hormonen tot gevolg.

Onze hormonen staan allemaal in verbinding met elkaar, ze hebben allemaal hun eigen taak en ritme. Vanaf er ergens tekorten ontstaan heeft dit een impact op onze hele hormoonhuishouding.

Het is dus orthomoleculair bekeken altijd prioritair om de darmen en lever te gaan ondersteunen en het slijmvlies te gaan herstellen en op die manier de opname van voedingsstoffen te verbeteren. Zo zullen ook vermoeidheidsklachten, prikkelbare darm syndroom, migraine, stemmingswisselingen enz. gaan afnemen.

Waarom is keto nu zo goed voor de darmen (en de lever)?

1. We eten géén gluten. Gluten zijn een stof die voorkomt in tarwe, maar ook in spelt, rogge, enz. Gluten richten schade toe aan ons darmslijmvlies. Het wordt dan ook afgeraden tarwe te eten. 
2. We eten geen koolhydraten. Onze Vlaamse kost ‘patatten, vlees en groenten’ is eigenlijk erg moeilijk te verteren. Eiwitten hebben meer tijd en andere enzymen nodig om te verteren dan koolhydraten. Wanneer we deze macronutriënten samen gaan eten werken deze enzymen elkaar tegen, waardoor vooral de eiwitten niet voldoende verteerd in de darm terecht komen. Dit zorgt voor gisting en rotting. Een opgeblazen gevoel, en vooral, ons lichaam kan de eiwitten niet goed ‘verknippen' in aminozuren. Deze slecht verknipte eiwitten kunnen dan weer door onze beschadigde darmwand in de bloedbaan terecht komen en zorgen voor klachten zoals astma en andere allergieën.
3. We eten minder vaak. Dit geeft ons lichaam en onze spijsvertering rust. Wanneer we om de 3 uur eten moet ons lichaam constant energie steken in de voedselvertering. Wanneer we gaan vasten heeft ons lichaam energie over om te herstellen.
4. We letten erg op gezonde vetten én de juiste balans tussen deze vetten. Omega-3 is een enorm krachtig vetzuur die helpt tegen die ontstekingsreacties in de darmen (en de rest van ons lichaam).
5. We eten véél groenten. Die zitten vol antioxidanten die onze lever ondersteunen.

Heb je echt last van allergieën, vermoeidheid, prikkelbare darm syndroom? Neem dan een goed multi vitamine preparaat en een goede omega-3 bij.
Onze darm is zeker ook gebaat met extra magnesium, zink en glutamine.

Maar wat onze darmen vooral willen is een ander voedingspatroon 😉