Nieuws

Hoe gezond is brood?

We zijn hier in België en Nederland toch enorm verknocht aan ons brood.
Liefst nog wel twee maal per dag. Van kleins af werd ons ingeprent wat een belangrijk deel van de voedingsdriehoek dit is.
Vooral volkorenbrood heeft de reputatie van erg gezond te zijn. Zelfs nodig voor onze darmen.
We eten brood toch al duizende jaren? En de epidemie aan overgewicht is nog maar iets van de laatste 60 jaar. 
Dan kan dat toch niet aan brood liggen?

Waarom zegt PuurKeto dan toch dat je best geen brood eet?
Allereerst omdat de koolhydraten in brood ons uit de staat van ketose halen. Of je nu volkorenbrood eet of witbrood dat maakt daarin geen verschil. Brood bevat al snel 50 gr koolhydraten per 100 gr. De grens ligt, zeker wanneer je net start, rond 25 gram pér dag en die haal je dan veel beter uit groenten.

Maar nog veel belangrijker: brood bevat gluten, lectines en fytinezuur. Dit zijn toxische stoffen die de planten moeten beschermen tegen bijvoorbeeld schimmels, micro-organismen, enz.
Maar deze stoffen beschadigen ook ons darmslijmvlies. Ons darmslijmvlies is ontzettend belangrijk voor onze algehele gezondheid. Een gevoeligheid voor gluten kan zich dan ook op allerlei manieren uiten, van buikpijn, tot angsten, tot hoofdpijn enz.

Granen zijn geen ‘oervoeding’. Voor de landbouw (10000 jaar geleden) at de mens amper granen, haver kennen we al wel iets langer (35000 jaar) en kwam men ook al in de wilde vorm tegen als jager-verzamelaar.
Onze genen passen zich uitermate traag aan aan deze ‘nieuwe’ voeding. Wat dus wil zeggen dan ons lichaam die overdaad aan granen van vooral de laatste 60 jaar niet aan kan. Want in ons westerse voedingspatroon komen granen echt in overvloed voor. Dat zul je wel merken wanneer je al ketogeen of koolhydraatarm eet. Dan plots merk je dat die granen echt overal vertegenwoordigd worden.
In ons ontbijt: cornflakes, granola’s, muesli, brood, havermout. In onze lunch: Brood, rijst- en maïswafels,.. En ’s avonds komen we ze weer tegen vaak in de vorm van pasta, maïs enz.
Ook tussendoortjes staan bol van de granen (meestal tarwe).

Onze moderne granen zijn qua samenstelling ‘snelle suikers’. Een kom ‘cornflakes natuur’ gedraagt zich hetzelfde in ons lichaam zoals een kom suiker zou doen. Ons lichaam merkt daarin geen verschil.
Moderne tarwerassen bevatten weinig amylose maar vooral amylopectine. Ook bij maïs zijn de amylopectine gehaltes torenhoog en komt er zelfs geen amylose meer voor. Door de veredeling van tarwe, aardappelen, maïs en rijst zijn de gehaltes amylopectine enorm gestegen.
Dit heeft een grote impact op ons lichaam. Deze stof is een snel af te breken suiker, dit zorgt ervoor dat onze pancreas overuren moet draaien, dat er meer vetopslag is, en minder goede bacteriën voor onze darmen. Amylose, de zetmeelstructuur die vooral in de oude graansoorten voorkomt, is een trage suiker en maakt amper nog een deel uit van de moderne varianten.
Dit is zeker mee verantwoordelijk voor de epidemie aan overgewicht, insulineresistentie, diabetes enz.
In de moderne tarwesoorten zit tot 500 keer meer gluten dan in de oude graansoorten, ook zijn deze gluten toxischer (door een grotere aanwezigheid van gliadine)

Niet alleen zijn onze granen qua samenstelling niet meer hetzelfde. Maar ook de bereidingswijze is niet meer te vergelijken met de oude manieren.
Granen dienen gefermenteerd te worden, voor verteerd, om de toxische stoffen onschadelijk te maken. Dit gebeurd van nature wanneer je zuurdesem gebruikt i.p.v. gist.
De rijs-tijd voor je gaat bakken is dan gemiddeld 6 tot 8 uur. Bij fabrieksbrood bedraagt dit een uur.
Time is money uiteraard.

Last but not least: de granen die we in onze supermarkten kopen, in de kant-en klaar maaltijden zijn geraffineerd. De vezels zijn verwijderd, de mineralen en sporenelementen zijn verdwenen. Dit maakt deze voedingsmiddelen 'lege calorieën'. In het westen worden we niet ziek door een tekort aan calorieën maar door een tekort aan voedingsstoffen.

Mag je dan nooit granen? Nooit brood?
Jawel, eens fat-adapted en je wil eens een sneetje, dan kan dat wel eens.
Maar bak het lekker zelf mét zuurdesem. Gebruik spelt. Dit is een ouder graan met minder gluten. Gebruik kamut, rogge, haver, boekweit, quinoa.
Maar zie het echt als iets dat je maar af en toe eet. En in kleine hoeveelheden.
En vooral: luister naar je lichaam. Wanneer je een langere periode geen granen en peulvruchten (ook erg rijk aan die toxische stof ‘lectine’) eet in je ‘reset-PuurKeto-periode’ en je probeert dan nog eens iets van granen uit. Voel dan goed hoe je lichaam hierop reageert.
Zo heb ik ontdekt dat ik absoluut geen kikkererwten verdraag, en rijst ook gegarandeerd hevige buikpijn veroorzaakt.

Het voordeel van glutenarm eten is dat je automatisch gevarieerder gaat eten.
En is dat niet nog steeds het beste voedingsadvies dat er is?

Ik zelf geniet nu nog meer van broodbakken. Zuurdesem brood bakken heeft iets therapeutisch.