Nieuws

wat met al die 'gezonde' plantaardige oliën



Vetten, zoveel is er al geschreven over vetten.
sinds de jaren 50 werd het algemeen aangenomen dat vet, en dan voornamelijk verzadigd vet, de boosdoener was van de toename van hart-en vaatziekten die men toen zag.

Massaal werden deze vetten geschrapt.
Nu kan men waarschijnlijk wel evalueren dat er alles behalve een afname is van hart-en vaatziekten?

Thans heeft het gros van de westerse bevolking toch die adviezen gevolgd? Ging men toch massaal meer kipfilet eten ipv kip mét vet en vel. Boter werd toch halvarine? Spek werd bacon, volle melk werd magere melk, enz…De dierlijke verzadigde vetten werden vervangen door de zogenaamde ‘gezonde plantaardige vetten’ de onverzadigde.
Onze frietjes worden nu gebakken in plantaardige olie ipv ossenwit, op onze chips staat een afbeelding van een zonnebloem… dit moet ons als consument geruststellen.
Becel, Solo, Alpro, enz zetten allemaal in de verf dat ze PLANTAARDIG zijn, en bijgevolg cholesterol vriendelijk.

Toch zitten zoveel van die mensen vanaf een zekere leeftijd aan de statines (cholesterol medicatie), hebben ze last van reuma,  hun darmen en hebben ze andere klachten die duiden op laaggradige ontstekingen in het lichaam.
En vooral, we gaan nog steeds met bosjes dood aan hart-en vaatziekten, beroertes, en kanker.

Zouden deze plantaardige oliën dan toch niet de oplossing zijn? Zou het probleem misschien gewoon niet bij de verzadigde dierlijke vetten gelegen hebben?
Uiteraard zijn we er bij PuurKeto al lang van overtuigd door al ons studiewerk dat het probleem ligt bij chronisch verhoogde insuline spiegels door een overdaad aan koolhydraten. Zeker de geraffineerde.
MAAR, we zijn er ook van overtuigd dat het net die plantaardige oliën uit de supermarkt zijn die ons, samen met de overdaad aan koolhydraten, ziek maken.
Deze vetten zijn geraffineerd, dat wil zeggen dat de natuurlijke balans tussen omega 3 -6 en 9 totaal zoek is.
Door enkel deze geraffineerder plantaardige vetten te gebruiken krijgen we dagelijks véél te veel omega 6 binnen t.o.v. omega 3.
Een teveel aan omega 6 werkt ontstekingen in de hand, en dit werkt op zijn beurt cholesterolverhoging in de hand.
Hoe ironisch toch?

Een hele makkelijke tip die ik mijn cliënten altijd meegeef: koop nooit olie in een transparante fles.
Wanneer je zonnebloemolie, koolzaadolie, enz koopt, koop deze dan in een donkere glazen fles.
Deze olie is namelijk erg fragiel en vatbaar voor oxidatie wanneer het in contact komt met licht en lucht. Wanneer je olie in een transparante fles zit weet je dus al zeker dat deze niet koudgeperst zijn, maar geraffineerd, ontgeurd enz. en heeft het niets van de voedingsstoffen meer in zich die het eigenlijk zou moeten bevatten.
Want is zonnebloemolie ongezond? Nee hoor, niet wanneer deze koudgeperst is.
Maar het heeft een énorm smaakverschil. Je zonnebloemolie proeft ook echt naar zonnebloempitten bijvoorbeeld.

Wil je frituren? Doe dit dan in verzadigd vet! Verzadigd vet kan namelijk wél tegen verhitting in tegenstelling dat onverzadigd vet dat gaat oxideren en enorme celschade veroorzaakt daardoor.
Frituur in ossenwit of kokosolie.
Bak in ghee of kokosolie.

En geniet vooral van een goede scheut koudgeperste olijfolie op je salade. En wees niet bang voor dierlijke vetten. De ironie wil dat er met de dag meer en meer wetenschappelijk bewijs is dat deze vetten de cholesterol verlagen!

Laat commentaar achter

0 Commentaren