Nieuws

Supplementen en keto, zijn ze nu nodig of niet?

Een vaak terugkerende vraag is “Heb je dan geen tekorten wanneer je geen koolhydraten eet?” “Moet je dan dure supplementen bijnemen?”

Nu, dit is niet zomaar een ja-nee antwoord.
Het antwoord hierop is daarom niet ‘ja, bij een ketogeen dieet moet je supplementen bijnemen’ maar eerder: ‘bij élk voedingspatroon zijn supplementen aangewezen’.


Uiteraard zijn we grote gelovers van gezonde voeding én de voordelen die je daar gezondheidsgewijs van zult hebben. De juiste voeding heeft een enorme kracht ons lichaam te herstellen en te beschermen. Bij een ketogeen dieet eten we inderdaad bijna geen fruit, en missen deze micronutriënten. We eten daarentegen veel meer groenten doordat we geen brood of aardappelen eten en op deze manier krijgen we dus deze micronutriënten in veelvoud binnen (groenten bevatten door de band namelijk hogere concentraties van vitaminen en minderalen dan fruit)
Doch is het ook zo dat onze voeding niet alle voedingstoffen bevat. Dit heeft verschillende oorzaken.

1. Door de uitputting van onze landbouwgronden bevatten onze groenten en fruit veel minder nutriënten (vitamines, mineralen, sporenelementen) dan pakweg 40 jaar terug.
Zo bevat broccoli bijvoorbeeld 73% minder calcium, 62% minder foliumzuur en 55% minder magnesium dan in 1980. Een appel bevat 60% minder vitamine C dan 30 jaar terug.

En zo is er een afname aan voedingstoffen in al onze voeding, ook in vlees en zuivel zitten veel minder mineralen en sporenelementen.
Dit wordt in verband gebracht met een aantal breingerelateerde klachten. Zo hebben mensen met ADHD bijvoorbeeld tekorten aan koper, magnesium, fosfor en zink.

2.Geraffineerde voedingsmiddelen
Dit zijn voedingsmiddelen waarbij de kostbare voedingsstoffen eruit werden gehaald. Zoals tafelzout, suiker, plantaardige oliën, bloem, enz.
Het verteren van voedsel kost energie en die moet geleverd worden door mineralen en sporenelementen. Dit zit niet in deze lege geraffineerde voedingsmiddelen en dus onttrekt ons lichaam deze stoffen aan ons lichaam.
Niet alleen zitten er dus geen voedingsstoffen in deze voeding, het kost ons lichaam voedingsstoffen!

3. Lage aantal zonuren
We spenderen te weinig tijd in de buitenlucht en zo hebben we te weinig vitamine D. Dit hebben we nodig voor o.a. onze botten.

4. Milieu
Alle chemische, synthetische en schadelijke stoffen in ons water, in de lucht, in onze verzorgingsproducten, schoonmaakproducten enz. moeten door ons lichaam ontgift worden.
Hier hebben we een heel scala aan voedingsstoffen voor nodig. Deze voedingsstoffen moeten nu voorrang geven aan ontgiften en kunnen dus niet meer gebruikt worden om hun eigenlijke functies uit te voeren in ons lichaam.

  1. Medicijnen
    Medicijnen hebben vaak een invloed op onze spijsvertering. Op ons maagzuur, en op onze enzymen. Door medicijngebruik nemen we dan ook weer niet alle voedingsstoffen optimaal op.

Enkele tips:

Gebruik kwalitatieve supplementen. Goedkopere versies worden minder goed opgenomen en/of de verhoudingen tussen de stoffen kloppen niet.

Neem liever een multi-tablet. Bijvoorbeeld waar alle mineralen inzitten. Je kan namelijk de balans helemaal scheef trekken door van 1 voedingsstof teveel te nemen. Zo is het belangrijk dat we calcium en magnesium in de juiste verhouding binnenkrijgen. Wanneer je extra calcium gaat slikken maar je hebt al een magnesiumtekort zal dit tekort nog vergroten.

Wat kan zeker geen kwaad en zal je (hart)gezondheid zeker een boost geven?

krill-olie
collageen
vitamine D
een kwalitatief multi-vitaminen supplement