Nieuws

PuurKeto en covid-19

We zitten met z'n allen in lockdown.
Covid-19 heeft onze hele wereld gegijzeld en stil gelegd.



Ik, bij PuurKeto heb lang nagedacht over mijn piepklein rolletje dat ik kan/moet opnemen hierin. Niet alleen doen we flink wat er van ons gevraagd wordt. Maar ook wil ik met mijn cliënten en volgers kort even mijn kennis over voeding delen. Zéker nu, …vooral nu voelt het als mijn plicht.

Ik zie in de supermarkt de rekken leeg staan waar pannenkoekenmix, cupcake versiering, bloem, pasta, rijst enz… stonden.
En ik krimp dan een beetje in elkaar. Want wat we nu net niét moeten doen is massaal beginnen bakken met bloem, suiker, fondant, enz.
Het is waarschijnlijk logisch, we zijn veel thuis, mét de kinderen en willen voor hen én voor onszelf de dag opfleuren. En dat doen we door lekker eten, een cake te bakken, koekjes te versieren enz.

PuurKeto heeft geen oplossing voor het probleem. Geen quick fix, geen garantie op succes. Maar wel de achtergrond om te weten waarom onze levensstijl ons in deze situatie kan ondersteunen of net ondermijnen. En waarom we dus nét niet moeten gaan bakken.

Er is ondertussen veel onderzoek gedaan naar koolhydraat arme en ketogene voeding. En dan vooral naar de vele gezondheidsvoordelen hiervan.
En net nu is het meer dan ooit belangrijk een gezonde levensstijl aan te meten. Een eetpatroon dat ons lichaam voorziet van al de nodige voedingsstoffen én een voedingspatroon dat je bloedsuikerspiegels en gewicht in balans brengt en houdt.

Het is ondertussen duidelijk dat mensen met een hoge bloeddruk, diabetes type 2, longaandoeningen en hart-en vaatziekten een hogere kans hebben om complicaties op te lopen bij een covid-19 besmetting.
IC-artsen valt het op dat 70-80% van de patiënten bij hen overgewicht hebben.

Nu heeft koolhydraatarm en ketogeen eten een grote impact op een aantal van deze risicofactoren.

Het is namelijk één van de krachtigste manieren om de bloedsuikerspiegels onder controle te krijgen en zelfs diabetes type 2 om te keren.
Verhoogde bloedsuikerspiegels maakt mensen vatbaarder voor infecties en verstoren de werking van de immuuncellen.

Er kan niet per direct bewezen worden dat keto het immuunsysteem verbetert. Maar aangezien het de risicofactoren fel verbetert klinkt het logisch dat keto kan ondersteunen, en helpen om de ernst van de ziekte te beperken.

Wat is wél bewezen?
Dat suiker en snelle koolhydraten (bloem, pasta, witte rijst, frisdrank, snoep,…) de bloedsuikerspiegels fel verhogen en dat ze ons immuunsysteem ondermijnen. Het zijn anti-nutriënten. Dat wil zeggen dat ons lichaam aan zichzelf vitamine en mineralen moet onttrekken om deze voedingsmiddelen te verteren. Niet alleen hebben ze geen voedingswaarde, ze kosten ons lichaam voedingsstoffen.

Wat raad ik dus aan:

Eet echt onbewerkte voeding en vermijd suikers en geraffineerde koolhydraten
Zorg voor een goede handhygiëne
Respecteer de quarantaine en houd afstand
Beweging en een kwartiertje per dag in de zon
Drink voldoende water zodat je gehydrateerd blijft, of beter nog huisgemaakte bottenbouillon
Doe regelmatig aan periodiek vasten

Bekijk ook eens de info over ketogene voeding op de site. We zitten nu thuis, velen hebben meer tijd om te koken en uit te zoeken wat te eten en waarom.
Misschien wel dé moment om je voedingspatroon onder handen te nemen?

Hou jullie gezond!