Nieuws

Leaky gut/ lekke darm

‘Je bent wat je verteert’

Hoe werken gezonde darmen?

De functie van de darmen is tweezijdig.
1. Absorberen van voedingsstoffen
2.Ons darmslijmvlies en onze darmwand moet bescherming bieden tegen ‘buiten’.

Onze spijsverteringskanaal is te vergelijken met een tunnel die van mond tot anus loopt. Net zoals een auto door een tunnel rijdt en niet door de rivier, zo moet onze voeding door ons spijsverteringskanaal passeren en niet door ons lichaam. Onze darmwand mag enkel absorberen wat ons lichaam nodig heeft en kent.

Wanneer er toch dingen de wand passeren die daar niet horen gebeurt er van alles in ons lichaam. De alarmsignalen gaan af, alles wordt erop af gestuurd en je krijgt ontstekingsreactie, allergieën, insulineresistentie, obesitas, gewrichtspijnen, hoofdpijn, autoimmuunziekten, cvs, ...

Ons microbioom
90% van onze cellen zijn eigenlijk geen menselijke cellen maar microben, schimmels, virussen, wormen, enz..
Deze organismen werken samen met ons. Wanneer wij goed voor hen zorgen zorgen zij op hun beurt goed voor ons. Ons microbioom zijn de ‘helpers’ die in onze darmen wonen.
De helpers hebben 2 functies.
1. Ons voedsel afbreken en verteren en daarbij energie leveren.
2. Schildwachters zijn voor ons immuunsysteem.

Een groot deel van onze immuniteit wordt ‘uitbesteed’ aan ons microbioom.
Ze moeten vriend van vijand onderscheiden en de vijanden afbuigen. Zowel ons voedsel als ons microbioom moet gezien worden als ‘buiten’.

Wanneer loopt het mis?

Onze darmwand is slechts een cel dik. Ze hangen aan elkaar met ‘tight junctions’. Zie het als een rij mensen die hun armen in elkaar haken. Deze rij moet ervoor zorgen dat je voedsel dat niet kan verteert worden én je microbioom (je helpers) aan hun kant blijven.

Nu, daar loopt het bij de meeste mensen mis. De wand wordt op dagelijkse basis doorprikt en onder druk gezet.

Het is dan ook heel moeilijk om je helpers aan de juiste kant te houden omdat de wand ook als functie heeft te absorberen.

Om de grens over te mogen moet je voedsel afgebroken worden in aminozuren, vetzuren, suikermoleculen.
Je darmslijmvlies zal kleine stukjes ‘afbijten’ van deze moleculen en deze zo door de darmwand laten passeren.
De grote stukken kunnen niet geabsorbeerd worden.

Door veranderingen in wat we eten, hoe voeding geteeld wordt en het massaal slikken van pijnstillers, ontstekingsremmers, maagzuurremmers en lectines in onze voeding,… worden er gaten geslagen in onze darmwand. Ons darmslijmvlies wordt dunner doordat er geen juiste balans meer is tussen goede en slechte bacteriën..
De ‘gekruiste armen’ beginnen hier en daar hun grip te verliezen en vreemde stukken eiwitten maar ook ‘helpers’ passeren de wand in ons lichaam.

Daar wordt door deze indringers grote schade aangericht. Er gaat een groot alarm af en ons lichaam bereid zich voor op oorlog.
Het resultaat van deze schade zie en voel je niet meteen.

Een beetje een lugubere vergelijking: ‘wanneer je een kikker in kokend water gooit springt die er onmiddellijk uit. Wanneer je een kikker in koud water zet en het water aan de kook brengt zal die blijven zitten en zodoende sterven’.

Wat zijn lectines?

Lectines zitten in planten.
Planten moeten zich tegen hun natuurlijke vijanden beschermen. Moeten voorkomen opgegeten te worden, of te vroeg opgegeten te worden.
Dit doen ze door stoffen af te scheiden: lectines.
Lectines zitten veelvuldig in granen en peulvruchten, quinoa…

Doordat we nu veel meer van deze planten eten én vergeten zijn hoe deze klaar te maken zodat de lectines onschadelijk gemaakt worden zetten we onze darmwand constant onder druk én ze zetten zich vast op de darmwand waardoor we minder voedingstoffen kunnen opnemen.

Gevolgen van een lekke darm

 In eerste instantie zorgt dit voor vage klachten waar dokters meestal geen oorzaak voor kunnen vinden zoals:
Migraine
Reumatische gewrichtsklachten
Eczeem
Kalknagels
Prikkelbare darm syndroom
Hooikoorts
Despressies

Op langere termijn kan het leiden tot:
Voedselallergieën
Auto-immuunziekten
Fibromyalgie
Ontstekingen allerhande die uiteindelijk aan de grondslag liggen van kanker, hart-en vaatziekten etc.

Wat nu?

Onze lekke darm herstellen is mogelijk! En je klachten zullen verminderen en uiteindelijk verdwijnen.

Vermijdt de zaken die de darmwand onder druk zetten.
Voedt de goede bacteriën door juiste voeding.(geen geraffineerder suiker bv.)
Let ook op stress van toxinen (verzorgingsproducten en huishoudproducten).