Nieuws

Koolhydraten, zijn ze noodzakelijk?

Wat zijn koolhydraten en heb je ze nodig? Een vraag die blijft terugkomen...




‘Theoretisch gezien zijn koolhydraten, met uitzondering van groenten en fruit, geen esssentiële voedingsstoffen maar slechts brandstoffen. Daarom kunnen wij deze beter door eiwitten of vetten vervangen.’

Daarmee begint het hoofdstuk ‘koolhydraten’ in de opleiding orthomoleculaire voeding.

En deze zin zegt het helemaal eigenlijk.
De bouwstoffen voor ons lichaam zitten in vetten en eiwitten. Koolhydraten worden enkel omgezet tot energie. Gelukkig halen we op een nog efficiëntere manier energie uit vet. En dat maakt een hoge inname van koolhydraten dan ook overbodig.

Keto klinkt voor velen erg drastisch, zelfs ongezond. Want je hebt toch koolhydraten nodig voor de hersenen? Om te sporten? En de vezels?

De hersenen:
Men beweert dat je hersenen dagelijks 120 gr glucose nodig hebben om te functioneren. Toch is al even duidelijk dat onze hersenen prima, en zelfs béter draaien op ketonen. Bij het omzetten van ketonen naar energie komen veel minder vrije radicalen én reactieve zuurstofcomponenten voor. Dit maakt vet verbranden dan ook een ‘premium’ brandstof (en moest dat waar zijn van die 120 gram was ik, en vele anderen met mij al hersendood geweest 😉 ).

Ketonen zijn een efficiëntere vorm van energie dan suiker.
Ketonen, en dan vooral beta-hydroxybutyraat zijn efficiënter per eenheid zuurstof. Zeker wanneer de hersencellen al wat ouder zijn verliezen ze de capaciteit om glucose om te zetten als brandstof.
Ons lichaam heeft ‘motors’ (mitochondriën). Ketonen verhogen de efficiëntie van die motors. Ook zorgt ketose voor een hogere aanmaak van deze motors. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ketonen in onze hersenen fungeren als antioxidant. Op deze manier beschermen ketonen onze hersenen tegen schadelijke reactieve zuurstofdeeltjes.

Maar ik sport veel, dan heb ik toch koolhydraten nodig?

Nee hoor! 
Eens fat-adapted zal je zelfs betere prestaties leveren, sneller herstellen na een inspanning en geen last hebben van 'de man met de hamer'.
Ja, wanneer je nog in de overgangsperiode zit zal je even het trainen op een lager pitje moeten zetten. Maar wanneer je lichaam ketonen weet te gebruiken zal je zeker het verschil voelen.

'De man met de hamer' krijg je wanneer je op glucose sport, wanneer je glycogeen voorraad uitgeput is moet je lichaam overschakelen op vet, dit is het moment waarbij je een 'hongerklop' ervaart.
Wanneer je fat-adapted bent geraakt je lichaam niet plots aan het einde van zijn voorraad, dus er is dan ook geen 'hongerklop'.

Uit een vergelijkend onderzoek tussen topsporters die op een normaal dieet stonden en topsporters die op een ketogeen dieet stonden bleek dat de groep die op ketonen sportte sneller herstelde en betere sportprestaties leverde.
Geen toeval dan ook dat nu exogene ketonen worden gebruikt bij wielrenners. 

Hoe zit het dan met vezels? 

Een van de redenen waarom we koolhydraten zouden moeten eten zou zijn voor de vezels in volkoren producten.
Geen nood, je eet bij een koolhydraatarm en ketogeen dieet automatisch meer groenten, deze bevatten veel vezels.
Drink daarbij voldoende water en genoeg vet en je darmen zullen heel tevreden zijn.
Wanneer je toch eens wat koolhydraten toevoegt doe dit dan in de vorm van 'resistent zetmeel', dit zit in peulvruchten en aardappelen die zijn gekookt en afgekoeld.
Dit zetmeel is een goede voeding voor je darmbacteriën en komt dus de algemene gezondheid ten goede. Eens in de 14 dagen eten we hier dan ook een heel kleine hoeveelheid peulvruchten in een chili e.d.