Nieuws

Kokosolie, puur vergif?

Kokosolie. Wat hebben we allemaal al tegenstrijdigheden over kokosolie gelezen.

De ene keer lees je dat het goed is voor alles, zelfs een superfood is. Om dan een week later te lezen dat het ‘puur vergif’ is.
Dat zorgt wel voor veel verwarring natuurlijk...

Hierbij zal ik proberen wat nuancering in het onderwerp te brengen.

Kokosolie heeft de pech dat het verzadigd vet bevat. Verzadigd vet heeft de reputatie dat het mee verantwoordelijk is voor te hoge cholesterolwaarden en hart- en vaatziekten.
Tot op de dag van vandaag kan men echter geen verband aantonen tussen verzadigd vet en hart– en vaatziekten, in tegenstelling tot wat door velen nog steeds wordt aangenomen (meer lees je hier).
Kokokolie is ook geen ‘doorsnee’ verzadigd vet. Het bevat voor meer dan de helft MCT (middellange keten vetzuren). Een vetzuur dat door ons lichaam onmiddellijk in energie kan omgezet worden en zich gedraagt zoals koolhydraten in ons lichaam maar zonder de nadelen van een insulinepiek etc. Ideaal voor mensen met insulineresistentie (o.a. buikvet) omdat onze lever er ketonen mee aanmaakt en deze een heel zuivere vorm van energie leveren voor o.a. onze hersenen.
MCT bevat caprylzuur, laurinezuur, etc. en deze hebben de eigenschap onze darmen te beschermen tegen bacteriën, schimmels en virussen. Deze ‘zuren’ houden de pathogene (slechte) bacteriën in onze darmen onder controle.

Verzadigd vet kan veel beter tegen verhitting dan onverzadigd vet. Dus bakken en frituren doen we beter in verzadigde vetten. Wanneer je zonnebloemolie verhit geeft dit oxidatie, dit zorgt voor vrije radicalen in ons lichaam en dus schade zoals een te hoge cholesterol (!).
Hier thuis frituren we bijvoorbeeld in ossenwit.

Kokosolie is net zoals boter en ghee een natuurlijk, onbewerkt vet. Het is daarom veel makkelijker verteerbaar voor ons lichaam dan sterk bewerkte en geraffineerde vetten zoals transvetten en geraffineerde plantaardige oliën, denk daarbij aan oliën die moeilijk te ontginnen zijn zoals maïsolie, koolzaadolie, etc.
Recent onderzoek toont aan dat het nét deze vetten zijn die in verband worden gebracht met hart-en vaatziekten. O.a. door de veel te hoge concentraties aan omega-6 vetzuren, deze zorgen voor laaggradige ontstekingen die op hun beurt kunnen zorgen voor hart– en vaatziekten en de ontwikkeling van bepaalde kankers.

Moeten we nu massaal aan de kokosolie?
Nee, zeker niet! Een mooie spreuk om dit te verduidelijken is : ‘Alles is gif en niets is gif. De dosis bepaalt’.
MCT-olie uit kokosolie is erg gezond voor ons. Maar omega-3 – 6 en 9 ook. Ons lichaam heeft al deze essentiële vetzuren nodig, in de juiste verhoudingen.
Dus varieer voldoende tussen al de gezonde vetten die te verkrijgen zijn (kijk ook eens naar onze vetten-pakketten).
Kokosolie wordt door de orthomoleculaire voedingsleer niet als ontstekingsremmend gezien. We hebben een goede balans nodig tussen alle omega’s om van ontstekingsremmende voeding te spreken.

Ellen Jansen
PuurKeto