Nieuws

Keto en constipatie / obstipatie

Het keto-dieet. Wat een vervelende term toch in het nederlands, DIEET, alsof het het zoveelste marketing-wonder-dieet is. Dat is het niet, het is een levensstijl 😉, maar goed, daar gaat deze blog niet over.

Op allerlei sites waar je kort en (vaak) oppervlakkige info vindt over het keto dieet staat er steeds een lijstje ‘NADELEN’
Eentje daarvan is steenvast: obstipatie/constipatie door een gebrek aan vezels.


Ik voel me toch geroepen om dit te nuanceren.

Het klopt inderdaad dat mensen die overstappen naar een ketogeen eetpatroon soms een verandering in hun stoelgang merken. Voor het merendeel is de verandering een afname van klachten zoals opgeblazen gevoel en onverklaarbare buikpijnen.
Maar constipatie is soms ook iets waar men plots last van heeft.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Oorzaak 1: je microbioom is nog niet aangepast.
De bacteriën in onze darmen leven van wat wij eten, wanneer we veel suikers eten zijn er veelvuldig bacteriën die van suikers leven. Wanneer je plots die suikers schrapt zullen deze bacteriën minder talrijk worden na verloop van tijd. (Eerst zullen ze nog met man en macht via de darm/hersen-link je proberen zover te krijgen terug suikers te eten = cravings en afkicken).

Zo werkt het ook andersom, wanneer je plots veel meer groenten en vetten gaat eten moeten de bacteriën die daarvoor instaan plots meer werk verzetten, en ze zijn nog met te weinig, ze zullen na verloop van tijd vermenigvuldigen en dan loopt alles terug vlot daar in onze buik.

Oorzaak 2: Zouten en mineralen.
Wanneer we ketogeen gaan eten zal ons lichaam eerst onze glucose voorraden opgebruiken. Aan deze glucose zit ook water gebonden, dat zouten en mineralen bevat.
Wanneer we dit water lossen, doordat de glucose opgebruikt is, gaan we ook zouten en mineralen lossen.
Wanneer we deze voorraden aan zouten en mineralen niet aanvullen zal ons lichaam vocht (zouten en mineralen) halen waar het kan nl, in onze darmen.
Waardoor we dus geconstipeerd geraken.

Ook voor mensen die al langere tijd ketogeen eten is het belangrijk dat er voldoende GOED* zout wordt toegevoegd dagelijks. We houden het namelijk minder vast dan mensen die koolhydraten eten.

*goed zout: roze himalayazout, keltisch zeezout enz.

Wat kun je nu doen wanneer je toch acuut of vaak last hebt van constipatie?

*Extra vetten toevoegen.
bijvoorbeeld ’s morgens op nuchter maag een lepel MCT-olie of lijnzaadolie

*MagnesiumOXIDE.
PuurKeto raadt iedereen aan magnesium bij te nemen, ons lichaam kan een extra dosis echt gebruiken. Echter, niet de magnesiumoxide 😊. Deze wordt namelijk niet opgenomen door ons lichaam maar werkt wel laxerend.
Wanneer je dus last hebt van constipatie neem dan ’s avonds 2 tablettjes magnesiumoxide (meestal huismerk kruidvat, hema, kijk even bij de kleine lettertjes)

*Wat ook laxerend werkt en onschadelijk is: 3000 mg vitamine C

*met extra vezels toevoegen pas je best op, voor sommigen helpt dit maar bij anderen maakt het het probleem erger.
Vezels in de vorm van zaden en pitten absorberen vocht, en kunnen indien je er erg veel bij drinkt zo voor extra beweging zorgen. Maar wanneer er niet voldoende bij gedronken wordt zal het vocht uit je darm opnemen en vererger je de klachten dus.

Door Ellen
PuurKeto

Laat commentaar achter

0 Commentaren