Nieuws

Insuline resistentie in een notedop

Wat is insulineresistentie
Onze lichaamscellen zijn ongevoelig geworden voor het hormoon insuline.
De insulinereceptoren van de cellen reageren niet meer voldoende op de aangeboden insuline.
De glucose wordt minder goed opgenomen door de cellen waardoor op termijn de bloedsuikerspiegels te hoog blijven en er teveel insuline wordt aangemaakt.
Dit kan leiden tot prediabetes en op termijn tot diabetes type 2, en type 3 (dementie, alzheimer…)
Insuline resistentie is dé versneller van ons verouderingsproces.

Blijvend gewicht verliezen is nagenoeg onmogelijk wanneer er sprake is van insulineresistentie (ik spreek uit ervaring)


Insuline is een hormoon dat wordt aangemaakt in de pancreas. Wanneer de bloedsuikerspiegels stijgen is dit een gevaarlijke situatie voor ons lichaam.
Insuline wordt erop af gestuurd om de suikers naar de lichaamscellen te brengen. Insuline is de ‘sleutel’ om onze cellen te openen en dus te voorzien van energie.

Wanneer we suikers en koolhydraten eten worden deze door de enzymen in ons speeksel omgezet in glucose, dit komt door onze dunne darm in onze bloedbaan terecht.

Wanneer we vaak eten zal er door onze pancreas doorlopend insuline worden aangemaakt. Er is dan constant veel insuline in de omloop waardoor de insulinereceptoren van onze cellen geleidelijk aan minder gevoelig worden. De cellen zullen minder vaak en makkelijk openen waardoor de cellen geen nieuwe energie opnemen. Je cellen hebben honger en zijn moe. Je bloedsuikerspiegels blijven te hoog en je lever zal de glucose gaan omzetten in (buik)vet.
Door dat je cellen honger hebben krijgt je lichaam het signaal ‘eten!’.
En het proces begint van voor af aan.

Wat zijn de symptomen?

Buikvet. Maar ook slanke mensen kunnen onzichtbaar buikvet rond hun organen hebben
Veel zin in suikers en koolhydraten
Snellere gewichtstoename
Energie schommelingen
Moe na het eten
Moeilijker afvallen
Hogere cholesterol
Slapeloosheid
PMS.

Op langer termijn:
Hart – en vaatziekten
Diabetes
Hoge bloeddruk
PCOS
Laaggradige ontstekingen.
Versnelde veroudering door het minder elastisch zijn van vaatwanden en huid

Wat kun je eraan doen?

1.Minderen met suikers en koolhydraten. Een (Puur)Ketogeen voedingspatroon is één van de krachtigste manieren om insulineresistentie om te keren.
2.Minder vaak eten. Doe aan periodiek vasten. Zodat je lichaam minder insuline moet aanmaken en je cellen opnieuw hun gevoeligheid voor insuline terug krijgen
3.Beweging. Er is een reden waarom mensen die altijd gesport hebben makkelijk slank blijven. Beweging zorgt voor stabiele bloedsuikerspiegels. Sporten is dan ook een hele goede manier om te VOORKOMEN dat je te dik wordt.
Helaas zal sporten alleen niet GENEZEN dat je te dik bent geworden. Daarvoor is een volledige leefstijl aanpassing nodig.

 

Laat commentaar achter

0 Commentaren