Nieuws

Hoofdpijn en voeding

Zoals ontzettend veel mensen heb ikzelf enorm geworsteld met hoofdpijn. Al van kindsbeen af kreeg ik de diagnose 'migraine'. En het is altijd een deel van mijn leven gebleven. 
Altijd paracetamol op zak om een sluimerend hoofdpijntje de kop in te drukken. Al helpt dit niets bij een échte migraine aanval.


Ketogeen eten heeft de hoofdpijnen serieus doen verminderen, zowel qua frequentie als intensiteit.
Dit is niet onlogisch want een hoofdpijn aanval wordt vaak uitgelokt door het snel pieken en dalen van de bloedsuikerspiegel. Door de aanmaak van stresshormonen gaan de vaten afwisselend aan- en ontspannen met hoofdpijn tot gevolg.
Bij koolhydraatarm en ketogeen eten laat je automatisch de snelle koolhydraten die dit uitlokken staan en zal je dus al een vermindering krijgen van hoofdpijn frequentie.

Helaas kan hoofdpijn nog door een hele reeks andere factoren getriggerd worden en deze factoren worden niet automatisch aangepakt met een ketogeen dieet.
Ik zet er hier een paar op een rijtje:

Magnesium: 50% van de migrainepatiënten heeft een tekort aan magnesium. 
Dit zit vooral in groene bladgroenten, noten, frambozen, zeewier. 
Maar een goed supplement is voor het gros van de mensen geen slecht idee. 

Vitamine B2 en B6 is vaak verlaagd bij mensen die veel hoofdpijn hebben.
Dit zit in bladgroenten, vlees, vis, noten, zaden, eieren, kiemen en orgaanvlees.
let op: veel van de B vitaminen gaan verloren bij het bereiden van het eten. Eet daarom voldoende rauw.

Goede vetten: Vooral omega-3. En minderen in omega-6 vetzuren. 
Walnoten, walnootolie, perilla, vette vis, chiazaad

Gezonde darmen en lever ondersteunen: lees hier meer daarover

Verzuring van ons lichaam tegengaan door véél groenten te eten. En door de dag te starten met appelciderazijn

Intoleranties die hoofdpijn kunnen triggeren zijn vaak chocolade, kaas, E-nummers E248, E249, E220-E228

Paracetamol belast onze lever. Dit chemische product moet door de lever afgebroken worden en kan daardoor een nieuwe hoofdpijn aanval uitlokken.

Q10: orgaanvlees, broccoli, spruitjes, ei, spinazie, avocado

Gemberpoeder is een natuurlijk middeltje tegen hoofpijn. los een koffielepel op in wat water en drink in 1 slok op. Dit werkt niet voor iedereen maar wel bij velen. Voor mij evengoed als een paracetamol.