Nieuws

Het belang van magnesium

Ik kan tijdens consultaties, en hier, niet voldoende benadrukken hoe belangrijk electrolyten (mineralen en zouten) wel niet zijn voor ons lichaam.
Vandaag wil ik wat uitdiepen over een heel belangrijk mineraal, dat een sleutelrol speelt in zoveel processen in ons lichaam en zo belangrijk is ook om die balans tussen al de mineralen optimaal te houden:
Magnesium is een zeer belangrijk mineraal waaraan veel mensen een tekort hebben.

Magnesium is een activator voor wel meer dan 300 metabolische reacties, waaronder de energieproductie, de synthese van eiwit en nucleïnezuur, celgroei en deling en de bescherming van celmembramen.

Slecht 1% van het magnesium bevindt zich in het bloed. Bloedonderzoek is daarom niet ideaal om een beeld te krijgen van de magnesiumstatus in het hele lichaam (botten, spieren….). Een magnesiumdeficiëntie gaat lang niet altijd gepaard met een verlaagd magnesiumgehalte in het bloed. Ons lichaam maakt namelijk magnesium vrij uit botten, darmwand,… om het bloedgehalte te normaliseren.

Waar gaat het nu mis met ons magnesiumgehalte? En wat kunnen daarvan de gevolgen zijn?

Stress is een ware magnesiumrover. Hoe meer stress (mentale stress, voedingsstress, toxische stress) des te meer magnesium we verbruiken. Hoe lager het magnesiumniveau in de cellen hoe gevoeliger we worden voor stress.
Daarom gaat onze zoon met autisme altijd in bad met magnesiumvlokken, autisme zorgt voor veel stress, en wanneer de magnesiumvoorraden op peil blijven kan men daar beter mee omgaan.

Ongebonden magnesium gaat gemakkelijk verbindingen aan met oxalaat (in spinazie bv) maar ook met fytaat (granen). Wanneer het deze verbindingen aangaat kan het niet meer opgenomen worden.
Onze grote graanconsumtie (brood, ontbijtgranen, koeken, pasta, …) staat dus een goede magnesiumstatus danig in de weg.
Maar ook koffie, thee, suiker, ed zijn niet goed voor de opname van magnesium.

Daarnaast zijn ‘onschuldige’ medicijnen zoals maagzuurremmers ook nefast voor de opname van magnesium.

Omdat magnesium dus een activator is in zoveel enzymreacties is de lijst van klachten bij tekorten dan ook erg uitgebreid.

De meest gekende zal wel spierkramp zijn. Hoe zit dat juist?
Magnesium is een endogene (van binnenuit) regulator van verschillende electrolyten. Het zorgt voor de activering van de natrium-kaliumpomp die natrium uit de cel pomt en kalium naar binnen.
Bij een magnesium tekort hapert dit systeem en geraken de cellulaire functies ernstig verstoord. Vanzelfsprekend gaat dan een magnesiumtekort gepaard met een disbalans in de electrolyten.
Het natrium en calciumgehalte in de cellen stijgt, dit zorgt voor een verandering in de membraampotentiaal:
Spierkramp, hoge bloeddruk en vaatvernauwingen als gevolg.

De oplossing bij een hoge bloeddruk moet dus niet in de eerste plaats gezocht worden bij het minderen van de zoutinname maar bij een goed magnesiumsupplement.

Andere klachten waarbij men merkt dat er magnesiumtekorten meespelen zijn migraine, depressie, ontstekingen, allergieën, galstenen, vermoeidheid,…


Waarom zet ik het belang van magnesium steeds in de verf?
Wanneer we ketogeen eten houden we minder zouten en mineralen vast. Dus zeker bij de overgang van een koolhydraatrijk voedingspatroon naar koolhydraat arm kan het verlies van electrolyten klachten geven. Zeker wanneer er al een disbalans en/of tekorten waren.


Het is wel belangrijk dat je een goed oraal supplement neemt!
En helaas zijn dat niet diegene die je bij het kruidvat en hema koopt. Kijk altijd naar welke vorm er in zit.

goed zijn: bisglycinaat, citraat, malaat, tauraat ef orotaat.

In onze shop hebben we tauraat beschikbaar.

Dit is een combinatie van het aminozuur taurine en magnesium. In deze combinatie hebben magnesium en taurine een synergetisch effect en stabiliseren celwanden, waardoor deze vorm van magnesium zeer goed wordt geabsorbeerd. Het blijkt dat het aminozuur taurine belangrijk is voor de gezondheid van het hart en het hartritme. Als een aminozuur kan taurine de absorptie van magnesium verbeteren doordat taurine via een actief transportsysteem wordt opgenomen. Tauraten kunnen specifieke voordelen bieden voor een gezonde bloeddruk en slaap omdat taurine zorgt voor een kalmerend eff ect op het centrale zenuwstelsel. Het voordeel van de binding met taurine is dat het aminozuur taurine op zichzelf veel gezondheidsbevorderende eigenschappen bezit. Twee vliegen in één klap dus.

Heb je een lekke darm of Prikkelbare darm en neem je dus voedingsstoffen minder goed op gebruik dan magnesiumvlokken in een (voet)bad. Via de huid wordt magnesium heel goed opgenomen.





Laat commentaar achter

0 Commentaren