Nieuws

De 4 grootste misverstanden omtrent keto

1. Keto is vet én eiwitrijk.
'A volonté eieren en spek in de pan gooien', 'steak ingesmeerd met boter', enz.

Dit misverstand moet wel op nummer 1 staan want moest ik voor elke keer ik dit misverstand hoorde een euro krijgen. Ik zou rijk zijn nu.
Ja, het klopt wel dat spek, eieren en boter binnen een ketogeen dieet passen. Keto is echter een dieet dat matig is aan eiwitten. 
Een overschot aan eiwitten wordt namelijk in de lever omgezet in glucose en zal dus maken dat je uit de staat van ketose gaat én je lichaam extra belasten omdat je deze eiwitten moet afbreken.
En zoals in elk eetpatroon is ook bij keto variëren aan te raden. Vetten toevoegen wil niet zeggen alle dagen spek eten. We halen liefst vet uit verschillende bronnen. Uit olijfolie, uit avocado's, uit kokosroom, en ja, ook uit eieren, en vet van een grasgevoederd stukje vlees. Afwisselen is de boodschap.


2. Keto is super ingewikkeld en je moet macro's tellen
Wanneer je begint te lezen over keto kan het nogal overweldigend en ingewikkeld klinken. 
Er zijn namelijk heel wat mensen die keto gebruiken in combinatie met krachttrainen. En dus spiermassa willen kweken. Deze mensen zijn heel intensief met hun macro's* bezig. Om vooral uit te rekenen hoeveel eiwitten voor hen ideaal zijn.
*Macro's :de verhouding tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten in je voeding.
Wanneer je keto gaat eten gewoon om je gezonder en fitter te gaan voelen, en/of om dat extra gewicht te verliezen is het écht niet noodzakelijk die macro's te gaan bijhouden.
Eet gewoon volgens de regels van het dieet en dan gaat het automatisch goed.
Dat wil zeggen: eet véél (groene) groenten, eet een normale portie vlees, vis of eieren, en eet zoveel vet tot je voldaan bent. Meer info over wat je eet vind je hier.

3. Keto is enkel geschikt om gewicht te verliezen
Dit is echt niet waar. 
Keto is een levensstijl. Wanneer je je goed voelt in een staat van ketose mag je daar gerust heel je leven in blijven. Persoonlijk voel ik mezelf echt zoveel energieker en helderder in keto dat dat mijn grootste reden is om in die staat te blijven.
Met keto starten wanneer je niet te zwaar bent kan op redelijk wat onbegrip stuiten. 'huh? jij hebt dat toch niet nodig?'
Slanke mensen kunnen zich thans ook futloos voelen, kunnen ook last hebben van suikerverslaving, van insulineresistentie, van laaggradige ontstekingen die voor vage klachten zorgen, van een verminderde immuniteit enz.
Deze klachten zijn aan te pakken door suiker en koolhydraten te schrappen uit het voedingspatroon en de eetmomenten te beperken.
Wanneer je al weinig weegt ben je misschien bezorgt dat je hierdoor zult vermageren. Maar dit zal niet het geval zijn mist je uiteraard voldoende vetten eet.
De eerste week zal er een kilo of 2 vocht af gaan. Daarna zou het moeten stagneren. 
Ook bij slanke mensen raden we aan te vasten, maar probeer in je eetraam van 8 uur dan 3 keer te eten i.p.v. 2 keer.

4. Keto = supplementen en maaltijdvervangende shakes.
Een misverstand dat ik sinds de start van PuurKeto al verschillende malen heb gehoord is dat men ervan uit gaat dat je maaltijd vervangende shakes en repen moet gaan eten.
Nope, dat is iets totaal anders dan PuurKeto. Keto is écht eten, of zoals ze dat in het engels zo mooi 'whole foods' noemen.
Geen proteïne shakes met ingrediënten die in een fabriek werden samengesteld. Dit is net het tegengestelde van wat we willen.
'Maar ga ik dan geen tekorten hebben? moet ik dan geen supplementen bijnemen?' Hier lees je meer over in een vorige blogpost.
Maar kort: neen, wanneer je keto gaat eten en dus alle suikers en snelle koolhydraten gaat laten liggen zal je zelfs minder tekorten oplopen. 
De vertering van suiker en snelle koolhydraten kost ons lichaam namelijk mineralen en vitamines. We verliezen dus nutriënten door deze zaken te eten. Aangezien je deze niet eet bij een ketogeen dieet ga je dus meer mineralen en vitaminen behouden en kunnen opnemen.